18.10.09

Verdens største ullparty?

Ikke vet jeg, men det føltes som om jeg var deltager på verdens største strikke- og ullfestival på Rhinebeck (også kalt New York Sheep and Wool Festival) i går.

Tenk deg å møte opp på Bondens marked og se alt dette, x 428 %? Det var sauer, det var ren ull til å ta og føle på, det var masse forskjellig mat (selv sto jeg i den legendariske køen til artisjokkene - det tok bare en time ... ), det var bøker; det var hjemmeproduserte strikka produkter og andre hjemmelaga ting som kopper og kar, og det var garn, garn, garn.

Jeg var utrolig heldig og kom over tilbud om busstur inkludert billett fra New York tur/retur for $39 (220 kr). Via Ravelry, selvfølgelig.
Fra NYC til markedsområdet tok det i overkant av 2 timer, og vi fikk til og med småkaker og vann, og deltok i et lotteri. Det er ingen ting å si på prisene i hvert fall. To fulle busser, og to enda fullere busser tilbake etter 8 timer.


Vi var så heldig med været at det nesten ikke er sant. Det var meldt byger med regn til dels snø, og så fikk vi om ikke akkurat sol, så bare overskya i stedet. Men det var kaldt så det var veldig greit å ha mange lag med ull.

Jeg hadde stasha opp med masse kontanter, men det viste seg at mange av salgsbodene tok kredittkort, og det var egne minibanker på området. Siden jeg skal hjem med bare to kofferter, og siden jeg har handle en del garn, bøker og magasiner inne i New York City allrede fokuserte jeg på den sosiale biten, på å ta bilder og bare ha en veldig hyggelig dag.

Jeg klarte likevel ikke å la være å kjøpe med meg noe. Siden det var kø til Socks that Rocks-boden måtte jeg stille meg opp der jeg også, for å få med noe garn hjem. Bare siden det var kø, liksom. Og så kjøpte jeg med noe spennende amerikansk ullgarn, ikke superwash eller farget kreativt i det hele tatt. Ren, pen ull.
Og med litt hjelp fra venner fikk jeg kjøpt den nyeste sokkestrikke-boka til Janel Laidman, The Enchanted Sole. Med autograf :D

Om jeg møtte noen kjendiser? Jeg fikk veibeskrivelse av frecklegirl (aka Jessica som startet Ravelry sammen med mannen sin, Casey) da jeg lurte på hvor Ravelrypartyet skulle være. Og så klemte jeg på Ysolda. Men det visste jeg ikke før i dag - det var hun som gjemte seg i Bob-kostymen (Bob er kjæledyret til alle på Ravelry, og en faktisk hund) :)

Om det var verdt turen over dammen for dette? Absolutt, det var en fantastisk dag blant andre likesinnede. Jeg vil tilbake igjen, om noen år.

Especially a thank you to Archie who organized this so wonderful bus trip, to Sue, to Irene, to Chawne, and all the others I met and made this a wonderful day I am going to remember for always ♥

16 kommentarer:

  1. Heldiggris! Besøk i strikkernes Mekka..

    En utfordring i gult til deg på bloggen min. Lek med om du vil!

    (Og ja, jeg vet du er mer leken enn meg..)

    SvarSlett
  2. Det var ei fantastisk samling med luer du viste på under her, det er jo til å bli i godt humør av!

    SvarSlett
  3. we are all traveling with you ... it seems so fabulous. But what I love best is your hat collage photo ... happy people with warm hats!

    SvarSlett
  4. I can tell by your Big smile, that you are so very Happy!

    SvarSlett
  5. For en opplevelse det må ha vært! Smakebiten du gir i bloggen gjør lysten til å reise på ullparty enormt stor! Takk for inspirasjon ;o)

    SvarSlett
  6. Så veldig hyggelig å høre at du har hatt det strålende. Ikke det at jeg ikke trodde det, men likevel.

    God tur hjem.

    SvarSlett
  7. For en opplevelse!


    høres stas ut! Takk for flott reisebeskrivelse!

    SvarSlett
  8. Jøss og jøss sier jeg, imponert over luebildene, og misunnelig på reisen til slikt ett mekka... Blir så glad når jeg leser det du skriver, synes du formulerer alt så spennende og flott. Flinka! Ha en fantastisk uke, klem

    SvarSlett
  9. Så fine bilder du har av alle damene med hjemmestrikket på seg :) Dette må ha vært kjempegøy! kos deg med *klemmepåminnene* og alt spennende du har opplevd :)

    SvarSlett
  10. Anonym19.10.09

    Safe travels,Ann.

    So pleased to meet you, happy you liked NY, the big question is, how was the food? It can be hit or miss.

    Sue

    SvarSlett
  11. Velkommen tilbake! Skjønner at du har hatt en kjempetur, skulle gjerne vært med. Kanskje neste gang!

    SvarSlett
  12. Det høes ut som du hars storkost deg! :-)

    SvarSlett
  13. Så spennende! Jeg får lyst til å reise jeg også :)

    SvarSlett
  14. Fy søren, du må ha hatt en flott tur!! Da jeg var i NY i sommer fant jeg ingen garnbutikker, men jeg tror de befinner seg i Brooklyn, som jeg selvfølgelig ikke rakk innom.(drar dit neste gang)
    Men en gang var jeg i et garnlager i New Jersey...hyllemeter med garn. (da var jeg 18 år)

    Nyyydelige sokker, fantastisk mønster, i det nete innlegget ditt. Nå strikker jeg også sokker. ikke til å tro!!! Men etter å ha strikket store plagg en tid, ville jeg strikke noe mindre, men sokker tar like lang tid å strikke.....sukk
    God helg

    SvarSlett
  15. Sylvia, ja, det ligger én god garnbutikk i Brooklyn, men de 5-6 jeg var innom var alle på sørsiden av Central Park bortsett fra et par-tre som var på vestsiden av Central Park.
    Du hadde en flott reportasje (mange poster) så var veldig inspirerende i sommer - selvom den ikke handlet det minste om garn :)

    SvarSlett
  16. It was wonderful to get to fly to NY to go to Rhinbeck I also didn't know it was Ysolda in the Bob Costume until much later.
    I had to send a box of yarn home because I only brought a carry on.
    I love your blog and your knits are wonderful.Hugs Darcy

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...