29.11.09

Oppleggskant med i-cord

Ikke at jeg skal konkurrere med TechKnitting™, men ... Men må bare omtale en oppleggskant jeg har kommet over i sammenheng med oppskriften Paper Dolls.

Den heter I-cord Cast On på engelsk, og strikkes over tre masker noe som gjør den til en nesten fast kant, som om den var laget av stoff. I-cord er vanligvis en strikka snor, en tykk lisse til for eksempel å knyte igjen en lue med. Så kanskje det kunne oversettes med lisseoppleggskant?

Jeg vet ikke om det er vanlig, men her er den i tillegg strikka på et halvt nummer større pinner enn selve bolen. Det gjør kanten sterk og fast, men ikke stram. Og så skaper det en kant som ikke ruller seg opp, og holder bolen nede.

I motsetning til vanlig opplegg (longtail cast on) strikkes den fra begynnelsen av tråden, så det blir aldri noe problem med at man må legge opp på nytt fordi man ikke har beregna "halen" lang nok. Det er dessverre litt kjedelig å legge opp alle maskene til for eksempel en genser over 3 masker, men kanten blir såpass tykk og høy at det kanskje tilsvarer tiden man bruker på vanlig opplegg pluss et par strikka omganger likevel?

Hvis jeg skal prøve å forklare det på norsk, så er det:
  • Legg opp 3 masker
  • Flytt de tre maskene over til venstre pinne mens garnet ligger på baksiden
  • Strikk foran og bak i 1. maske (altså, øk med én), strikk de to neste vanlig.
  • Flytt tre masker over til venstre pinne mens garnet ligger på baksiden
  • Du har nå tre masker på venstre pinne og 1 maske på høyre
  • Strikk foran og bak i 1. maske på venstre pinne (du har økt enda en maske), strikk de to neste (på venstre pinne) vanlig.
  • Flytt tre masker over til venstre pinne mens garnet ligger på baksiden
  • Du har nå tre masker på venstre pinne og 2 masker på høyre
  • Sånn fortsetter du til du har rett antall masker + 2 masker.
  • Når du har rett antall masker skal du bruke de siste 2 maskene til å lage en kant under siste maska. 3. og 2. maske på venstre pinne strikkes sammen, 1. maska (den lengst til venstre) strikkes. Sett to masker tilbake på høyre pinne, strikk dem sammen. Nå har du rett antall masker.
  • Garnet ligger hele tiden på baksiden, og dras på baksiden av de tremaskene som hele tiden strikkes.
Kjempeartig oppleggskant, prøv sjøl :)

28 kommentarer:

  1. Ah! Takk for forklaring, jeg har blitt glad i icord som avfellingskant i det siste.

    SvarSlett
  2. Så snyggt! Har lagt denna sidan som bokmärke!

    SvarSlett
  3. Kjempefin forklaring på norsk, har bare sett de på engelsk. Jeg synes i-cord opplegget er altfor lite brukt, for det er en fin teknikk :)

    SvarSlett
  4. Lurt! Jeghar bare strikka den fast når plagget har vært ferdigstrikka, har aldri brukt den i opplegget!

    SvarSlett
  5. Det er vel ingen som har noe i mot at du konkurrerer med TechKnitting - vi liker jo å lære noe nytt!

    Tusen takk for denne, den skal prøves sporenstreks!

    SvarSlett
  6. Jeg bruker I-cord når jeg skal sette sammen BSJ jakken og rundt hele jakke kanten. Lur ide med å bruke den til opplegg også :o)

    SvarSlett
  7. Så fint med en norsk forklaring på fenomenet - takk! Jeg møtte strikkeveggen for første gang sist vinter da jeg skulle strikke Jared Floods Almeara Gloves - de starter med en I-cord. Jeg skjønte rett og slett ikke et kvidder - og det var jo uvant for engelske oppskrifter pleier jo å gi oss det med teskje. Men nå kan jeg jo slå opp her om jeg skulle støte på den igjen (men det blir i så fall IKKE på Almeara Gloves...).

    SvarSlett
  8. Tak for den der. Jeg har aldri hørt om det før, men det skal prøves ut.

    Om jeg ikke legger opp til en genser så må det jo bli ypperlig på vanter.

    SvarSlett
  9. Skal prøve den ved første høvelige arbeid.

    SvarSlett
  10. Det der må eg berre prøve. har berre litt anna å gjere ferdig fyrst ;-D

    SvarSlett
  11. Jeg prøvde akkurat dette for første gang på Fiddlehead-vottene til Helloyarn. Men maskene ble for løse, synes jeg, og kanten rulla seg opp, så det er ikke min favoritt ennå i hvert fall. Mulig jeg gjorde noe feil? Eller kanskje bare trenger litt mer øvelse? Noen tips?

    SvarSlett
  12. Mhm, min rulla seg ikke opp, tverimot så holdt den godt på kanten. Kan det være at din metode er strammere eller løsere enn min? Kanskje mest sannynlig strammere da, siden min strikking sies å være løs ;)
    Det må jeg prøve ...

    SvarSlett
  13. torirot, nå strikka jeg en stramtstramt på tynne pinner, og hos meg ruller den fortsatt ikke opp. Så kanskje det er for løst da?
    Jeg leste på R. at en annen klaget over det samme problemet. Hun løste det ved å dampe eller blokke etterpå, men da går jo noe av vinninga opp.

    SvarSlett
  14. Spennende! Dette skal prøves! =)

    Har nettopp lært meg cable cast-on og og picot cast-on, også - alltid artig å lære nye ting! =)

    SvarSlett
  15. Du har ikke et bilde av skjøten, vel? Jeg klarer ikke få den pen... *ler*

    SvarSlett
  16. Anonym17.1.10

    Ååhhh for en herlig blogg ... er veldig glad jeg fant denne :-))

    SvarSlett
  17. Ahhh..jeg visste at jeg hadde sett dette hos deg.. Skal etterhvert prøve meg på en icord oppleggskant og med din veiledning er det godt mulig jeg lykkes :) Thanks

    SvarSlett
  18. Tusind tak for at du forklarer dette så jeg forstår det.
    Jeg har læst forklaringer uden at forstå en brik - dette er en gave for mig.
    Tak

    SvarSlett
  19. Tak- så forstod jeg det også:-D

    SvarSlett
  20. Hei, fin forklaring, men... Hvorfor blir maskene på første runde etter i cord så store?

    SvarSlett
  21. 22984Casey51A0729.11.23

    9AF5D
    referans

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...