9.4.10

Jeg er ingen gul person ...

... så jeg vil på det sterkeste dementere at jeg strikker med det ;) Nåja, noe gult er det nok i fargen Zarte Knospe, men det er faktisk mye mer grønt i dét enn det som kommer fram av bildet under. Ikke helt lime, men mer i den retningen. Som tidligere syns jeg det er vanskelig med farger, kamera og PhotoShop. Og ikke minst, å fange nyanser i hjemmefarget garn.

Uansett - bildet viser midtstykke i et nytt vognteppe. Jeg strikker det etter en litt annen måte enn de tidligere. Som sagt er dette et midtstykke. Når det blir kvadratisk feller jeg av, plukker opp masker rundt alle fire sidene og strikker videre etter at jeg har sydd og klipt opp klippelanten. Og fortsetter da rundt, fortsatt mønsterstrikk i og med at jeg ikke trenger å strikke vrangt.


Jeg fikk ideen til utforminga da jeg strikka på det firkanta sjalet Desdemona. Det er strikka med et kvadratisk midtstykke, felt av og kanten er strikka ved at man har plukka opp langs de fire sidene og økt på annenhver omg i de fire hjørnene.


Men som noen har påpekt, ideen til å strikke firkanta mønstersjal ble beskrevet allerede av Mary Thomas i 1938 ... Ingen ting er nytt under (strikke-)solen.

......... ♥ ..........

PS: I morgen kommer en presentasjon av deltagerne i påskekonkurransen min. Og en vinner. Eller tre ...

4 kommentarer:

  1. Hmmmm synes å huske at du har strikke en gulaktig Baktus for lenge siden...
    en ting jeg kom til å lure på ? hvis du strikker rundt nå - på rundpinne - hvordan skal du vite når det er kvadratisk?? (ps - æ e ikje en algebra person) en annen ting æ lurte på hva hvorfor du ville strikke det på Desedmona måten? en tredje ting var at om du strikker på pinne 2.5 og mønsterstrikk - hvordan får du til å strikke så fort? god helg fra sørlige og vårlige østfold

    SvarSlett
  2. Ja, og det er vel ett av de strikkeplaggene jeg aldri har brukt ... (mhm, idé til blogginnlegg ;p).

    Når jeg vet det kvadratisk? Jeg kan selvfølgelig ikke være helt sikker, men jeg tenker som så: jeg vet det er 28 cm. på tvers (tatt bort klippekanten), så når jeg er ferdig med en rose og legger til et par cm for mønsteret rundt og det ca blir 28 cm i lengden - så får det holde ... Dette er jo en slags test.

    Hvorfor kvadratisk? Jeg kunne ha laget kvadratisk med en indre kvadrat og mønsterrapporter utenfor også på langs, men da får jo jeg ikke prøvd noe nytt, og maskene i mønstrene på siderapportene vil gå feil vei?

    Jeg strikker ikke fort! Jeg strikker bare hele tiden bestandig og overalt - dét er en viktig forskjell. Flere nevner feks at de ikke ønsker (tør?) å strikke på t-banen, de vil ikke skille seg ut. Sånne fakter lider ikke jeg av ;D)

    SvarSlett
  3. indre kvadranter blir for komplisert for mitt hode :) men d høres spennende ut!

    aha! du strikker hele tiden og overalt, d gjør ikje æ... men æ skulle gjerne at strikket på langdryge stabsmøter og lignende, kurs også - men da er det endel som blir irritert - så æ tar fram strikketøyet i pausene (som er altfor korte...)

    SvarSlett
  4. Kom til å tenke på norwegia reklamen med han gamle mannen som har rosa bil... "om du ser godt er det ganske mye blått i den også" hehe.

    Syns det ser fresht ut jeg!Er imponert over teppene du lager - bare på noen få dager!!

    Sjalet er og ble bare superlekkert!

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...