18.6.10

Vask av garn

Vask av strikka plagg, ja, men vask av garn ... er det et tema da?

I fjor vinter kjøpte jeg ufarga Bugga!, et garn som er en blanding av merino, kashmere og nylon. Farget Bugga! er supermykt og lett, det er som å stikke nesa inn i en dott av karda ull. Og ingen hadde advart meg mot hvordan ufarga (uvaska viste det seg) Bugga! føles i sammenligning: Hardt, stivt, litt som lin, men aller mest som bambus (jeg er ikke glad i bambusgarn-følelsen). Og jeg trodde rett og slett jeg var blitt lurt.
Da jeg tok det opp som tema på gruppa til Sanguine Gryphon på Ravelry fikk jeg en følelse av at det var noe galt med meg (av og til er fans virkelig ikke til å spøke med), og jeg mista i grunn all lyst til å fortsette og strikke med Bugga! Jeg er av den følsomme typen ;-/

Men det ble sagt at hvis jeg bare vaska garnet ville jeg få et annet syn på saken. Og nå, med sol og varme og litt bedre tid mellom prosjekter tenkte jeg at jeg skulle bruke tid på å eksperimentere. Så jeg tok rett og slett å lagde nøster av dem (de kom på spoler), la dem i vann i 20 minutter med Soak, skylte og tørka dem. Det er helt sant som det blir sagt, det er en annen følelse i garnet nå som de er vaska.

Ryktene går på at det er noe garnfabrikkene putter i garnet for at det skal bli glattere og ikke så lett lager knuter på seg når man nøster dem, det er dette stoffet som må vaskes av.  Men jeg skulle ønske noen kunne bekrefte at det er sånn det er?

3 kommentarer:

  1. Garnet blir satt inn med en olje som gjør at det blir lettere å spinne. Noen garn blir solgt uvasket for at det ikke skal bli ekstra dyrt pga vasken. Dette er spesielt dyre garn de gjør det med. Kauni er heller ikke vasket

    SvarSlett
  2. Har kjøpt sehatlandsull som heller ikke var vasket. Spinneolja har en helt spesiell lukt, det lukter vel egentlig litt av maskinolje... Det kom også på spoler. Tror det er en annen grunn til at garn på spoler er uvaska - det blir brukt til strikkemaskin (og veving?) og er sikkert lettere å bruke til det med olja i. Jeg gjorde det samme som deg; hespa opp garnet og vaska det. Andre strikker først og vasker etterpå, men det har jeg ikke nerver til (til gjengjeld hadde jeg nerver til å vaske hespene i vaskemaskin! Ik). Vet ikke om det har noe med prisklasse/kvalitet å gjøre. Shetlandsgarnet hadde en helt ok pris.

    SvarSlett
  3. Jeg har selv garn liggende som aldri blir brukt. Det er stivt og ekkelt å ta i. Nå skal jeg jammen prøve og vaske jeg også:)

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...