11.8.10

Om å lytte til strikking

For en stund siden hadde jeg en temmelig krass og negativ omtale av forskjellige podcaster der ute. Det vil si, det er ikke alle podcaster som passer meg, var vel egentlig kjernen i posten. Jeg personlig har ikke lyst til å høre om flytting, oversvømmelse, familieforøkelse, bryllup eller reiser - så vidt det ikke også handler om strikking. Eller garn.

Men det fins podcaster som handler bare om strikking/garn/spinning, det er de podcastene
som passer meg.

Og først av alt, det er nå kommet en norsk podcast, yuhuu!

All ære til Silja og Marianne og deres Ullstund, og deres første sending nå i august 2010. Jeg føler det er banebrytende, og jeg gleder meg til å høre deres 100. sending om noen år.
Hva jeg ønsker å høre mer om? Litt mindre generelt og litt mer spesifikt. Og - jeg håper (krysser fingreogtær!) at Silja tar med seg en lydopptaker til  strikkefestivalen i Tannanger, og Marianne til spinnetreffet!

Andre norske har vi ikke, men det fins heldigvis endel gode utenlandske.

Round the Twist er en videoblogg som publiseres ukentlig, vanligvis på torsdager her i Norge. Hun snakker bare om det jeg ønsker å høre, i tillegg til at hun tar med seg kamera når hun reiser til ullfestivaler. Hun summerer opp det hun har strikka og spunnet på den siste uka, og det hun har planer om.

Amerikanske WonderMike har også noen videosnutter, men først og fremst en vanlig podcast. Full av humor og god musikk! Og strikking!

Mor og datter-podcasten Knitmoregirls er også virkelig blant det ypperste i sin kategori. Jeg liker veldig godt hvordan de har delt opp sendinga i forskjellige segmenter med hver sin hovedtittel. Det gjør det lett å navigere rundt.

KnitPicks' Podcast er en halvtimes sending, nesten ukentlig, som veldig ofte intervjuer designere eller mennesker med tilknytning til ett eller annet tema de har. Jeg liker den veldig godt.

Never Not Knitting er veldig sjarmerende, og min finger ned i en side av strikking som jeg i veldig liten grad er del av: Yngre strikkeres interesser. Dukker, mote, enkel men effektive og moderne plagg.

Manic Purl - pleide å ha en fin podcast, men det siste innlegget var i mars. Noen som vet hva som skjer der? Uansett, arkivet er der og er verdt å lytte til! 

En britisk podcast som jeg oppdaga i sammenheng med Knit Nation i London i forrige uke, er Hoxtonhandmade. Det er kanskje den morsomste strikke-podcasten jeg har vært borti, og bare på én episode har hun klart å fange min interesse - for ever! 

Hvis du ønsker å finne flere så er det enklest å gå inn i iTunes og søke på knitting - det kommer mye opp. Jeg har lytta til et tjuetalls andre, men de har ikke gitt meg så mye som de ovennevnte. Har du noen du bare MÅ lytte til ukentlig? Legg igjen en lenke i kommentarfeltet, da vel?

7 kommentarer:

  1. Jeg skjønner at jeg ikke er helt oppdatert overallt. Det er mye der ute som jeg ikke visste fantes, la dette. Nå skal jeg bruke litt tid på og sjekke ut dette, hørtes spennendes ut.

    Pernilla

    SvarSlett
  2. Jeg var heller ikke klar over at det sitter folk og pludrer om hva de har på pinnene sine og snakker om spinning og legger det ut som podkast....... Ganske smalt, og ganske kjedelig. Sjekket også ut på youtube, men å sitte å se på en som snakker til hjemmekameraet- ikke spesiellt festlig. Men det er bra man kan velge!! Det er jo så mye å velge mellom der ute, så jeg skal ikke klage. Men det var artig å finne ut av det. Så takk for at du deler din viten med oss!! Fine votter du strikker. Du er helt rå, hva du kan!! Hilsen AnneKari:-)

    SvarSlett
  3. Quiltefia, er man gæren så er man ;) På en måte så har du rett, men jeg klarer ikke å la være å få mitt ukentlige fiks likevel. Jeg bare må vite hvordan det går med det eller det, og om det har skjedd noe der og hvem som var der, og hva hun syns om hans strikking ... Jeg heter Pinneguri, og jeg er Enspora!
    Pernilla, sjekk det ut :)

    SvarSlett
  4. Anonym13.8.10

    Takk for tipset! Jeg har sett noen snutter på YouTube av og til, sånne jeg ramler over viss jeg leter etter en eller annen instruksjonsvideo. Må sjekke ut iTunes også, forstår jeg!

    SvarSlett
  5. Du er så flink du:-) Og så har du veldig god smak, hvertfall når den er så lik min egen;-)
    Men jeg har ikke ork til alt det mønster strikkingen som du, blir imponert hvergang jeg er innom.
    Podcast skal herved sjekkes ut!

    SvarSlett
  6. Hei igjen Pinneguri!! Jeg er også "stoffavhengig" og må stadig ha en dose.Det kan være at jeg kjøper meg litt lykke på den måten...... Det rare er at hvor mer utilgjengelig ting er-Les dette h......Wollmeisegarnet det stadig er snakk om, mer hekta blir jeg på å få tak i det...... Og tenk så er det en snilling som har kjøpt med til meg!! Det kaller jeg blogg-venn?? Så jeg er dobbeltavhengig!! I tillegg til nett-avhengighet...... Det kan bare gå en vei....... Ha en fin helg med pinnene dine!! Quiltefia:-))

    SvarSlett
  7. Sticks & String är en av mina favoriter! Annars tycker jag om de du lyssnar på, fast Hoxtonhandmade har jag inte hört talas om innan, ska genast kolla den, tack för tipset :-)

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...