20.8.10

Pinneguri gjør enda mer hun ikke kan

Det hele starta med at jeg ikke fikk til å sy på pene baksider på babyteppene mine. Og så fikk jeg ny symaskin, og likevel fikk jeg ikke til en pen bakside. Enda det beviselig er mulig.

Men alle trenger et frø, i fuktig jord vil det spire.
Som da jeg så at Mari fra Mange Vrange skulle ha sømkurs i skjørt for nybegynnere - det var det som skulle til for meg. Og best av alt var at det var midt i Oslo, og at lokalet var tilrettelagt for oss uten bil: Mari lånte ut symaskiner.
Vi var fire studenter, for Mari er seks fullt så det er ikke lett å lure seg unna i mengden når alt går galt.
For det gjør det. Ikke for de andre på kurset, for meg, men mer om det seinere.

Måle til skjørtet
Kurset gikk over tre kvelder, mandag tom onsdag. Noe i hvert fall vi på dette kurset syns var veldig lurt. Da beholdt man entusiasmen fra dagen før, og det var lettere å huske hva man hadde holdt på med.

Og fordelen med å være så få er helt opplagt: Vi fikk Maris oppmerksomhet med engang vi trengte den.

Første dagen var teori og tegning av formen på skjørtet.

Klippe opp papirmal
Andre dagen var klipping og sying av de de store delene. Passet skjørtet, eller var det for stort, for lite? 

Tilpasse formene våre
Og tredje kvelden var tilpasning og fiklearbeide som sømmer på baksiden, glidelås, belegg, lommer ... og jammen trengte vi ikke alle de 12 timene vi hadde til rådighet.

Dessverre heldigvis har jeg ikke fått tillatelse av fjerdedama som var på kurset til å vise bildene av oss i de endelige skjørtene her på bloggen, men jeg kan love dere at det var tre fantastiske flotte skjørt; de satt som de skulle på alle tre. 
Det fjerde, vel, la meg si det sånn: Hadde dama som skulle bruke det vært 62 år og besøkt tante Tulle på tuberkulosesanatoriet på 50-tallet (det vanlige femti-tallet, ikke det kule, retro-femtitallet) så ville skjørtet vært ypperlig.

Men jeg er blitt en racer på å sy baksider på babyteppene nå da :D

17 kommentarer:

  1. Du må vise det frem:-)

    Jeg tittet faktisk på det kurset. Jeg fikk jo en vidundelig ny symaskin til jul, men kan jo ikke sy...

    Ha en strålende helg:-

    SvarSlett
  2. Anonym20.8.10

    Gratulerer! Høres ut som et bra kurs.

    -Seattle

    SvarSlett
  3. *ha-ha* - men TØFF, det er du! - som våger deg på et sånt kurs altså! God helg!

    SvarSlett
  4. Det høres ut som et kurs jeg hade tengt meg. Det eneste jeg er god på er rake sømmer til gardiner og dette er sååååå kjedelig. Men akkurat nå så kan jeg trenge meg en ny symaskin da min striker og jeg nekter og betale for med repersjoner på den maskin.
    Jeg må bare innrømme at jeg er litt nyfiken på skjørtet ditt.

    Ønsker deg en riktig god helg!

    Pernilla

    SvarSlett
  5. Oooppps, det var mye tull med bokstavan i innlegget mitt ser jeg. Så kan det gå.

    Pernilla :-)

    SvarSlett
  6. Ikke vær så sær, da - vi må jo få se skjørtet!!!

    God helg!

    SvarSlett
  7. Høres ut som et bra kurs:)

    SvarSlett
  8. Eg lo godt av beskrivelsen av 50-talskjørtet, det er neimen ikkje alle som klarar å lage eit autentisk 50-talsskjørt.

    SvarSlett
  9. Kuuuult! Det er neste års nyttårsforsett, ta flere kurs! (Jeg har endelig somlet meg på fotokurs, og vil ha flere...)

    SvarSlett
  10. Flirer her jeg sitter;-) Du kan nå godt vise det fram! Forresten er det kjempemoro å sy, og det blir jo enklere for hver gang en prøver!Det var forresten lurt med sykurs- det er mange tips å hente der, vil jeg tro.

    SvarSlett
  11. Jag älskar ditt sinne för humor!

    SvarSlett
  12. Monstermønster, hvorfor i all verden skal du ta et kurs i foto?!

    Kurset anbefales til ALLE; det er sjeldent jeg har møtt en så dyktig lærer som Mari, avslappa, observant, tilstede, hyggelig, kreativ - at ikke jeg fikk til skjørtet mitt er ene og aleine min feil. Og det er faktisk ikke noe problem, som sagt jeg lærte det jeg ønska å lære.

    Pillan, på dette kurset får du låne maskin.

    SvarSlett
  13. Så moro med sykurs. Jeg er sikker på at du kommer til å bli glad i søm.

    SvarSlett
  14. Jaja, ingenting er så ille at det ikke er godt for noe! Du, det nye bloggstilen din er kjempetøff, har ikke sett mange grågrønne. Artig også at du fikk ørene opp for Hoxton, vi tilhører samme strikkegruppe, og du har rett, hun er ustyrtelig morsom.

    SvarSlett
  15. Så flott at du har vært på kurs!

    Sant lillesøster er flink?
    Jeg skal også på kurs snart, kanskje vi ses?

    SvarSlett
  16. Anonym27.8.10

    Ja, ja, du prøver i alle fall, du...
    Takk for et par gode flir!

    SvarSlett
  17. Jeg synes ar du var kjempeflink! Du har ingen grunn til å rakke ned på deg selv. Det var veldig koselig å ha deg på kurs:)

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...