3.10.10

Rundt bålet

Ideen til denne babygenseren fikk jeg fra Meretes blogg (igjen!), det er Non Stop Top av Torunn Hespe. Det vil si, det er en varient av den - jeg har forlenget ermene.

For øvrig begynte jeg på én, som ble aldeles for liten. Så begynte jeg på en ny, som ble aldeles for stor. Så strikka jeg den som er øverst av disse, som minner om en liten dukkegenser i virkeligheten, men som jeg håpet skulle passe etter de to andre feilskjærene. Garnet er ren merino, og heter TLS Rehoboth og er nydelige å strikke med. Bortsett fra et jeg blir blå på fingerene - genseren må vaskes før den gis bort!
Siden jeg hadde lest at disse ribbestrikka genserne var svært strekkbare levde jeg i håpet om at den ville passe et barn under 1 år. Den ble prøvd på en 4-måneder gammel, normal baby, og var for liten til henne. Så den får bli en presang til en annen baby.

Men forhåpentligvis passer den blå under. Den er strikket i Wollmeise Molly, et garn som bare var en kort tid på markedet, men (heldigvis?) trukket tilbake. Visstnok på grunn av at det var for dyrt for Claudia på Wollmeise i forhold til det prissjiktet hun prøver å holde seg.


Jeg har ikke så gode erfaringer med å strikke av dette garnet. Dette er faktisk fjerde prosjektet jeg prøver, og det er bare greit nok fordi det skal fylle et behov: En varm genser til et barn som snart vokser ut av den.
Jeg trengte 2 nøster, og jeg har bytta tråd på annenhver omgang så fargeforskjellen i garnet ikke blir så utprega. Men det det syntes likevel.
Begge genserne er strikka på pinner 3 mm, og jeg har forlenga ermene så det blir til gensere i steder for "vest" som i det opprinnelige mønsteret.

Et mønster som jeg anbefaler til alle småbarnsforeldre på det varmeste, men strikk en større størrelse enn du tror, er mitt råd!

4 kommentarer:

  1. Så enkle, men akk så flotte gensarar du har laga. Farga på garnet har mykje å gjere for eit flott resultat.
    Ha ei framleis god helg.

    SvarSlett
  2. Anonym3.10.10

    Nydelige blåfarger og flotte gensere! Ser ut som det nesten ble litt rysje-effekt nederst der du har felt v. Stilig.

    SvarSlett
  3. Holder på med en slik en til min sønn også. Enkelt mønster og kjapp strikk. Jeg strikker også med lange armer.

    Jeg må innrømme at jeg likte det fargespillet i gensrene dine veldig godt :)

    SvarSlett
  4. Genserne ble nydelige, de!

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...