27.12.10

Tusen takk, julenissen!

Det er sikkert ingen tilfeldighet at Johanne begynner på samme forbokstav som Julenissen - godt planlagt fra tidenes morgen, helt sikkert! At julenissen er en kvinne er jo noe alle oppegående mennesker veit.

Før jul dumpa det ned en presang i postkassa mi, sendt av Johanne. Det skulle vise seg da pakkene ble åpnet (etter midnattsmessa på julaften må vite) at det var den svenske boka Solveigs Vanter. Og det var den beste gaven jeg fikk i år :)

Den er i stort format (A4), og har over 130 mønsterforslag, med diagrammer og oppskrifter og bilder og historier og bakgrunn og enda mer informasjon. Jeg nevnte i forhold til Annemor Sundbøs bok om votter at den var en skattekiste av mønstersnutter - denne boka er det i enda mer grad. Så mange blomster og dyr og annet som kan brukes i sokker, luer, jakker og gensere. 
Og siden det er så mange votter som er strikka er det også prøvd en hel haug med forskjellig garn og garnkvaliteter, i tillegg til mange mulige farger. Her er det mye inspirasjon å hente på så mange, mange nivåer.  Et lite forbehold for dem som liker å strikke mer detaljerte, kompliserte mønstre - dét fins det ikke her. Boka kan minne litt om en noe avansert utgave av boka Gotländske stickmönster.

Boka er svensk og kom ut i Sverige nå i 2010. Jeg forsto ikke det med en gang jeg fikk boka, at boka er ny. Joahnne samler på strikkebøker hun kommer over i antikvariat så jeg tenkte hun hadde jakta for meg. Det er et snodig gammeldagspreg over bildene og fargene i boka - men ikke sjenerende (bortsett fra ett og annet uklart bilde), litt 70-tall. Veldig sjarmerende :)

Her er forøvrig et gratismønster, og på samme nettsted er det både mulighet til å kjøpe ferdigstrikka votter, og å få mer bakgrunnsinformasjon og kulturhistoriske opplysninger som også er å finne i boka.

Boka anbefales på det varmeste ♥

8 kommentarer:

  1. Takker for boktips! Jeg er alltid på jakt etter gode strikkebøker, og ser at det er vel mye engelskspråklige i hylla mi. Mye pga Ravelry, men også pga fine gavekort på Amazon.com :)

    God romjul til deg og dine!

    SvarSlett
  2. Anonym27.12.10

    Det ligner en rigtig spændende bog!

    SvarSlett
  3. takk for tipset,den så spennende ut:)kos deg i jula:)

    SvarSlett
  4. Jag har precis skrivit om samma bok! Många trevliga stunder kan det bli!

    SvarSlett
  5. Så kjekt med tips om verkeleg gode strikkebøker. Det er nok av dei halvgode strikkebøkene, og då er det ekstra kjekt med dei verkeleg gode bøkene.

    SvarSlett
  6. Skb, det er så sant! Dette er en personlig bok skrevet av en som brenner og som har tonn med erfaring.

    SvarSlett
  7. Er innom for å ønske deg et riktig Godt Nytt År!

    SvarSlett
  8. Ååååå! Det der er jo en ypperlig gave til mamma! Takk for tipset!

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...