10.2.14

Dino-skritt

Det er lenge siden jeg har hatt lyst til å strikke sokker. Og har hatt tid. Nå har jeg så mange mønstre som skal publiseres at jeg er nødt til å spre dem litt - så da kan jeg strikke litt for moro så lenge.

Dinosaur-sokker
Da jeg så disse dinosaurus-sokkene var det umiddelbar kontakt, sånne ville jeg ha også. I mønsteret er de strikka i Wollmeise (blant annet) og da kommer mønsteret litt bedre fram enn her i Bugga! som er en MCN-kvalitet (Merino, Cashmere, Nylon), mine blir litt mer pusete i overflaten, og mykere. Jeg tror likevel de vil bra nok.

Jeg strikker den minste størrelsen og på pinner 2,5 mm for at de skal passe normale dameføtter, Bugga! er litt tykkere enn Wollmeise. Jeg tror et godt alternativ ville vært Regia/Opal på 2,75 eller 3 mm også.
Ønsker man dem lengre i føttene er det veldig greit å forlenge dem ytterst.

Fordi jeg ikke kan telle (!) blir mine litt høyere i skaftet enn i mønsteret; det gjør ikke noe. (Jeg oppdaga at etter at jeg hadde forlenga dem og skrevet om det på Ravelry hadde designeren gått inn og forandra tallene så de passa mine tallproblemer, snakk om service!)


Mønsteret er veldig greit skrevet, på engelsk, med gode instrukser og diagrammet. De strikkes ovenfra og ned, med normal hæl (sånn hæl som vi kjenner fra norske sokker med hælkappe og oppplukking av masker). Anbefales på det varmeste. 

10 kommentarer:

  1. Så morsomt mønster. Fine farger du har valgt også :)

    SvarSlett
  2. Wau hvor bliver de flotte!

    SvarSlett
  3. Fantastisk kule! Tenke, tenke, kan man bruke dinosaurene på noe annet enn sokker, mon tro? Det er klart man kan :-)

    SvarSlett
  4. Slike skulle broren min hatt når han var 7-8 år, helt hekta på dinosaurer. I dag er han 26 og kanskje ikke akkurat like hekta lenger, men! ;) De var utrolig kule! Du er en reser med strikkinga di, popper jo bare fram nye strikkeplagg! :D

    SvarSlett
  5. Knallfine!
    Har også kjøpt mønsteret etter inspirasjon fra deg. Jeg er 26+++ og fortsatt hekta på dinoer med mere, så dette er den ultimate sokken for meg ;-)

    SvarSlett
  6. For noen fine sokker, og fargene er nydelig sammensatt :)

    SvarSlett
  7. Hei! Hvor kan jeg kjøpe mønster til dinosaursokkene?

    SvarSlett
    Svar
    1. Benedicte16.2.22

      Om du ikke har fått svar, så lagde jeg konto på ravelry :) kjøpte oppskriften der nettopp for 5euro.

      Slett
  8. Benedicte16.2.22

    Hei :) fantastiske sokker! akkurat dette jeg har letet etter. Hvor finner jeg oppskrift? <3

    SvarSlett
  9. May-Lene12.8.23

    Hei. Jeg vil gjerne kjøpe dino mønsteret.😀Mvh May-Lene

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...