19.8.14

Damejakka Loppa

Loppa? Ja, fordi jakka strikkes ovenfra står alle lusene på hodet og de ser loppete ut :)

Loppa i Finull
Dette er ei figurforma, figurnær damejakke i 6 voksenstørrelser, fra 80 cm over brystet til 120 cm. Den strikkes ovenfra og ned, hele tiden rundt bortsett fra i vrangbordene og 8 omganger over ryggen som strikkes med forkorta rader. Rundsalen strikkes med 4 økninger og når den er dyp nok deles den i bole og ermer. Til slutt plukkes det opp masker langs klippekanten til knappekanter og jakka klippes opp.

Også i Finull fra Raumagarn, rød-gylden-variant
Hele jakka strikkes i ett, ingen montering er nødvendig - hvis man ikke tenker på oppklipping som montering da?
Det er nesten en sides forklaring på hvordan strikke forkorta rader, og det er egen billedserie om hvordan bruke heklemetoden i klippekanten.

Loppa i Sheland Soft
Jakka er figurnær og oppgitte brystmål er reelle brystmål – det er ikke lagt inn noe ekstra rom. Velg en større størrelse hvis du ønsker mer rom. Anbefalt garn er Finull/PT2, men strikk den gjerne i tykkere garn og få en større størrelse når du strikker jakke i annen strikkefasthet enn oppgitt i mønsteret. Eller hva med å strikke den i en større størrelse i tynnere garn, som for eksempel Shetland Soft fra Malsen og Mor/Supersoft fra Magasin Duett eller Supersoft fra Holst?

Og med tynnere garn, som Shetland Soft fra Malsen og Mor, eller Supsersoft
fra Magasin Duett eller fra Holst, kan det strikkes en enda tynnere variant.
Mønsteret kommer også med 5 forskjellige fargealternativ med garnnummer, i Finull. Det trengs en bunnfarge og en hovedkontrastfarge, i tillegg til 4 andre farger som brukes i salen og rundt vrangbordene på ermene og i bolen.


Fargeforslag i Finull 

Du kan kjøpe mønsteret for 30 kr her. For norske kjøpere er det et 25 % MVA-tillegg så i praksis koster mønsteret 37,50.

Trenger du mer informasjon kan du spørre i gruppa på Ravelry,  eller i gruppa på facebook, med pinner

30 kommentarer:

  1. Jeg som hadde tenkt å følge Ravelrykøen min slavisk-nå må jeg visst bare legge opp til denne straks og med en gang :) takk for fint mønster, jeg gleder meg til å strikke det (og forhåpentligvis være ferdig til vi ses på Sjølingstad i slutten av september!)

    SvarSlett
  2. Lekker kofte!
    Og flott at den går opp i litt større størrelser!
    Legger den til i ønskelisten på Ravelry.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg vurderte 1 større størrelse også. Jeg får se hvis det kommer noen forespørsler.
      Ellers kan du jo også velge litt tykkere pinner og gå opp litt på strikkefastheten også hvis du fortsatt syns det blir i minste laget?

      Slett
  3. Den var flott, ser ikke bort ifra at den blir lagt i køen min også! :-)

    SvarSlett
  4. Endelig kom mønsteret - jeg har gledet meg! Som evig tidsoptimist legger jeg det i handlekurven, med håp om å få begynt på en Loppa-variant før jul en gang :)

    SvarSlett
  5. Nok en fantastisk fin og flott inspirerende oppskrift fra deg som frister til strikking. GRATULERER:-)

    SvarSlett
  6. Du er råflink, Ann! Jakka er nydelig, og det tror jeg jammen du er også :-*

    SvarSlett
  7. Så flott kofte! Men denne må bare stille seg i kø altså, for på mandag har jeg avtalt "koftetur" med ei venninne, og vi skal på Husfliden og kjøpe garn til Sinnasaujakke.

    SvarSlett
  8. Nydelig kofte, det blir et vanskelig fargevalg. Kan tenke meg mange☺️

    SvarSlett
  9. Kjempefine kofter. Kunne ha tenkt meg dei fleste fargane.

    SvarSlett
  10. Endelig, Ann. Denne har jeg venta på!
    Strikker sjelden med flere farger, men har som mål å forbedre ferdighetene i så måte. Var heltent på Toris "Lerwick", men "Loppa" synes mer overkommelig så langt. Har så vidt startet med halskanten, og denne gangen går jeg for farger som ikke er helt meg, men de er så fine sammen. Spent på hvordan de vil fungere i mønsteret - gleder meg :)

    SvarSlett
  11. Hvor er den bare smuk !

    SvarSlett
  12. Enda en fin jakke fra deg! Nå har jeg kjøpt denne også, og Hverdagsjakka og Sinnasaujakka. Ennå ikke strikket noen av dem. Vanskelig å velge, selv om garnlageret inneholder masse Finullgarn. Men det blir. Takk for enda en flott oppskrift!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er bra vinteren kommer. Når det bare blir kaldt nok … ;)

      Slett
  13. Nå ble jeg overrasket, visste ikke det fantes jakke med dette navnet, Loppa. Det er jo også en plass i Finnmark som har dette navnet, så snedig :) uansett, ei kjempefin jakke og mønster, og her var det nydelige farvekombinasjoner å se :) trivelig blogg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg syns også det var veldig artig, for jeg hadde ikke tenkt på det :D
      Takk for godorda!

      Slett
  14. Herlige lusekofte - jeg liker fargene og mønsteret.
    Jeg har veldig glad å se og jeg håper jeg strikker en gang.
    Tusen takk deg. Hilsen fra Viola.

    SvarSlett
  15. Å der kom det en nydelig jakke til! :)
    Gratulerer med enda ett vakkert mønster :)
    Ser ut som det blir jakker i skapet mitt også ;)
    Tusen takk :)
    Håper du har en koselig kveld :)
    Go'klem fra Nina

    SvarSlett
  16. Hei, måler jeg på brystet for å vite om salen er lang nok? I min størrelse skal den være 20 cm mvh Beth

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Lisbeth,
      i mønsteret står det: "x cm dyp, målt foran, fra øverst av vrangborden." Jeg er usikker på hva du mener, hva det ikke står i mønsteret som du lurer på? Og som det også står, passer den? Fint, del for bole og ermer. Passer den ikke deg, strikk den litt dypere. Har du prøvd den på?

      Slett
    2. Ler :)) Min feil. Faren med å bli erfaren er at en blir litt sløv. Ser jo nå at det står ; målt foran. Herlighet ..Jaja, takk skal du ha. Da strikker jeg videre. Denne blir veldig fin . mvh Beth

      Slett
  17. Hei.

    Fint kofte !
    Kan du vise et bilde der vi kan se hvordan de forlengede radene ser ut ?
    Lurer veldig på hvordan det blir med lusene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei du, litt usikker på hva du spør om siden de forkorta radene og lusene ikke er på samme rad?

      Slett
  18. Anonym8.1.15

    Hei, tar det mange dager fra man bestiller mønster til man har det o posten?

    SvarSlett
  19. Anonym8.1.15

    Jeg heter Laila Sæthre og bestilte søndag men har ikke fått det, bestilte via linken.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Laila, har du sjekka spamfilteret ditt på maskinen din? Mønstrene sendes ut automatisk når du har betalt, og da kommer det rett i e-postkassa di. Men som sagt, kanskje det har havna i et filter? Sjekk søplekassa di :)

      Slett
  20. Denne er så fin! Men jeg lurer på om den har kommet i barnestørrelse enda? Så da jeg googla at noen hadde strikket et prøveplagg for barn, og det hadde vært virkelig stas å ha!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Jorun, denne er kommet i barnestørrelse, ja: Se her.

      Slett
  21. Hei. Må bare spørre, er den vanskelig å strikke ?

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...