29.10.15

Vognteppet Nordiske stjerner

Det er sjeldent man kan peke på spesielle merkedager når det gjelder mønstermekking. I hvert fall er det ikke sånn hos meg, at jeg kan si at da eller da skjedde dét. Og helt ærlig veit jeg ikke engang om dette fører noe sted heller. Men de siste par-tre månedene har jeg jobba mer og mer med mønster som ikke er striper. Med striper mener jeg for eksempel reinsdyr som står på rad bortover, eller blomster som er fanget i et nettverk av repetisjoner.

I og for seg har jeg lekt med det før, dette er Snøflak-teppet mitt som blei gitt ut for et par-tre år siden.

Men jeg har ikke sett før nå hva som skilte det fra annet jeg har laget. Så nå er jeg i gang med en minisamling av tre mønsterstrikka vogntepper, Nordiske Snøflak, Nordiske roser og Nordiske stjerner.


For å være helt ærlig, er jeg ikke helt fornøyd med stjerneteppet, stjernene blei mye mer firkanta enn de skulle bli, men jeg lar det være. Dette er strikka i Finull fra Rauma (den blågrønne bunnfargen) og Ask fra Hifa. De to garnkvalitetene går veldig bra sammen, særlig når Ask som er litt tykkere enn Finull blir brukt som mønsterfarger. Da legger den seg litt utenpå. Teppet er strikka på pinner 2,5 mm og 3 mm, og veier i underkant av 350 gram.
Mønsteret publiseres i midten av november.

Teppet er for øvrig ikke klipt opp ennå. Det skal jeg sammen et par andre strikkeprosjekter klippe opp når jeg holder kurs i oppklipping uten symaskin i Stavanger neste uke.


Kommer du på kurset mitt gleder jeg meg til å treffe deg. Og som deltager er mønsteret på dette teppet inkludert i kursavgiften du har betalt.

For meg vil det naturlige neste prosjektet måtte bli en jakke eller genser av et slag, der mønstersnutter kastes litt uvilkårlig utover flatene.  

1 kommentar:

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...