13.12.16

Kreative desember - sokkene Hylestad

Jeg har ikke strikka sokker på evigheter. Er det sånn med deg også, at ting går litt i perioder? Da jeg fikk #tantulltuss sin vakre sokkebok mellom hendene nå nylig gikk det opp for meg at jeg egentlig har savna det litt.

Sokkene Hylestad er et par sokker jeg har hatt lyst til å strikke lenge. Da jeg besøkte Tant Kofta på Romelanda for en drøy uke siden hadde hun en kit med mønsteret til Evelina Roos og garn i fargene de var opprinnelig strikka i. Bare for å ha sagt det, jeg strikker vanligvis ikke i samme farger som et plagg er strikka opp i.

Men disse sokkene har en historie, og den grønnfargen er så kobla til den fortellingen. Evelina Roos skriver på mønstersida si:
Da vi besøkte den lille landsbyen Hylestad i Norge forrige sommer [min bemerkning: Hun var der i sammenheng med Sticksymposium i Setesdal] hvor vi fikk servert kaffe i et kaffesett som var spesiallaget til Hylestad soknehus. Da jeg la mine øyne på kaffekoppen visste jeg at jeg måtte lage sokker av det ... 
Og så liker jeg grønt da.

Foto: Evelina Roos
Siden jeg ikke kan vise fram halvparten av det jeg til enhver tid strikker på, fordi det er er nye mønstre, så må jeg ha noen andre prosjekter. For noe må man jo vise fram, ikke sant? ;)

Jeg fant meg et par antikvariske - men fullt brukelige - pinnesett i 2 mm og nå er jeg endelig i gang med sokkestrikkinga mi igjen. Neste er tant Ulltuss' bok. 

3 kommentarer:

  1. De er skikkelig fine! Og inspirasjonskilden er jo fantastisk. Men - Sticksymposium i Setesdal? Det er vel Strikkesymposium det heter :)

    God Luciadag med votte-og sokkestrikk - og alt det hemmelige du holder på med!

    SvarSlett
  2. Siden Eddy er svensk bruker jeg bare samme uttrykk som henne for å vise hvilket språk hun snakker (hvor sokker er fra): https://www.instagram.com/p/-zVYxiDJm7/?tagged=sticksymposium2015

    SvarSlett
  3. De sokkene ser ut til å bli veldige fine. Grønt er skjønt!

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...